Właściwości olejów silnikowych do ciągników

Wielu, szczególnie młodych rolników zastanawia się, z jakiego oleju silnikowego korzystać. Jedni wykorzystują jeden typ oleju z przyzwyczajenia, drudzy z doradztwa mechanika czy sprzedającego. A bardzo ważnym jest, aby olej w silniku był odpowiedniej gęstości oraz jakości – wpływa to bowiem na żywotność jednostki napędowej każdego traktora oraz jego wydajność. Dlatego nie należy bagatelizować sprawy odpowiedniego oleju silnikowego!


Sposób pozyskania oleju – rodzaje

Podstawowa klasyfikacja olejów silnikowych obejmuje sposób jego uzyskania, w zależności od złożoności procesów chemicznych – wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. Mineralne, najbardziej chyba „naturalne” z olejów, polecane są w szczególności do starszych sprzętów, które oprócz paliwa spalały również olej. Jest to najsłabsze zabezpieczenie silnika przed jego wewnętrznymi procesami, nie mniej jednak, ze względu na cenę, sprawdza się tam, gdzie silniki mają duży przebieg, słabszą kompresję. Zasadnicza różnica między olejami mineralnymi a pół i syntetycznymi, polega na wielkości cząsteczek – te mineralne mają nieregularne wielkości, skutkiem czego zwiększają tarcie. Syntetyczne i półsyntetyczne cały czas zyskują na popularności dzięki swojej jakości, producenci sprzętu rolniczego i przemysł samochodowy poleca właśnie te oleje do smarowania silników w nowych sprzętach.

Parametry oleju silnikowego i właściwości olejów

Zasadniczo, na opakowaniach, właściwości olejów silnikowych rzucają się w oczy oznaczenia typu 15W-40. Jest to oznaczenie lepkości oleju, najważniejszego parametru, często mylonego z gęstością. Lepkość oznacza zdolność do przylepiania się do powierzchni, co jest istotnym elementem w przypadku zabezpieczenia silników przed tarciem. Inaczej zwana lepkość to opory przed płynięciem. Oznaczenie to jest ustandaryzowane wg. kwalifikacji SAE. I tak pierwszy człon parametru, np. 15W oznacza wskaźnik lepkości w niskich temperaturach, drugi człon, pozbawiony oznaczenia literowego, np. 40 oznacza lepkość oleju w temperaturach wysokich. Wyższy wskaźnik lepkości oznacza mniejsze straty mocy, większy natomiast to większa gwarancja zabezpieczenia silnika przed tarciem. Warto równoważyć te wskazania i dobierać wartości spomiędzy skrajnych.