Agrociagnik – wszystko o ciagnikach i traktorach rolniczych

Utrata mocy w silniku

Podczas pracy, ciągnik pobiera nadwyżkę mocy od silnika, aniżeli wynikałoby to z ciężaru narzędzia i rodzaju pracy. Nadwyżka kompensowana jest przez konieczność pokrycia strat wynikających z sił oporu. Tyczy się to przede wszystkim sił oporu tarcia między kołami, a podłożem, a także tarciem wewnątrz silnika między przekładniami, wałami czy pasami klinowymi.


Opory tarcia pomiędzy wewnętrznymi elementami i podzespołami w ciągniku rolniczym pochłaniają około 10% mocy używanej w ciągniku rolniczym. Rzetelnie i odpowiednio smarowany ciągnik nie osiągnie mniejszych oporów. Mogą się one zaś zwiększyć przez nieodpowiednie dobory olejów lub ich braki. Pokrycie tarcia spowodowanego tarciem kół o powierzchnię i ich poślizgiem to od 10% wzwyż mocy ciągnika. Zależy to od takich czynników jak ciśnienie powietrza w kołach, rodzaju podłoża, masy ciągnika i maszyny.

Największymi stratami charakteryzuje się poślizg kół o powierzchnię ziemi. Ścinanie, poruszanie się zewnętrznej warstwy ziemi powodują, oprócz strat mocy, niekorzystny wpływ na właściwości glebowe. Wytłaczają bowiem powietrze z ziemi, które niezbędne jest dla prawidłowego rozwoju roślin.

Warto zatem dopasowywać smarowanie, ciśnienie w kołach, obciążenia dla rodzaju pracy ciągnika. Przełoży się to bowiem na mniejsze spalanie paliwa, a co za tym idzie – większy obszar pola roboczego na jednym tankowaniu.

Related posts: