Agrociagnik – wszystko o ciagnikach i traktorach rolniczych

Przeniesienie napędu z silnika na koła ciągnika

W większości ciągników rolniczych, osią napędową jest oś tylna, gdzie umieszczone są duże koła w ciągniku rolniczym. Jak to się jednak dzieje, że moc wytwarzana w silniku przekazywana jest z przodu, gdzie ów silnik się znajduje, na tylną oś? Jak działa przy tym mechanizm różnicowy? Czym jest zwolnica i inne rzeczy, dowiecie się, szczególnie zapewne młodsza część czytelników, z tego artykułu.

 

Źródło mocy w ciągniku rolniczym

Źródłem mocy, sercem całego ciągnika rolniczego jest silnik. W zależności od wielkości maszyny, może być dwu-, trzy-, a nawet cztero- i więcej cylindrowy. W zależności od mocy także, ciągniki różnią się wielkościami tych cylindrów. Im większy, tym większa moc ciągnika. Dzisiejsze ciągniki jednak odwracają się od tego trendu i idą w kierunku downsizingu, podobnie jak cały przemysł motoryzacyjny, zmniejszając pojemności silników nie zmniejszając ich mocy. Jak to się dzieje? Dodawane są turbosprężarki, ale dziś nie o nich chciałbym powiedzieć.

Jak wspomniałem, źródłem mocy jest silnik. Skoro tak, warto by było tą moc w sensowny sposób wykorzystać, przede wszystkim do napędu jezdnego, ale także jako źródło mocy elektrycznej, napęd dla hydrauliki. Skupmy się jednak na przetworzeniu obrotów wału korbowego silnika na jazdę traktora rolniczego. Jak to się dzieje? Jak działa układ przeniesienia napędu ciągnika rolniczego?

Układ przeniesienia napędu w ciągniku rolniczym

Moment obrotowy silnika z koła zamachowego przenoszony jest przez sprzęgło do skrzyni biegów, która zwiększa lub zmniejsza moment obrotowy w zależności od aktualnej prędkości lub potrzeb podczas pracy polowej, np. w trakcie orki. Z skrzyni biegów wychodzi wał z kołem zębatym, który jest prostopadły do większego talerza zębatego, zwany przekładnią główną, tuż przy mechanizmie różnicowym i koszu satelit. Mechanizm różnicowy z koszem satelit pozwala na wyrównanie prędkości obrotowej kół niezależnie od powierzchni. Wyjścia z różnicówki stanowią dwa wały z kołami zębatymi, które przenoszą moment obrotowy na duże koła zębate, zwane zwolnicami, przenoszące napęd na koła.

 

 

Related posts: