Agrociagnik – wszystko o ciagnikach i traktorach rolniczych

Lata 90′ historii Zakładów Mechanicznych Ursus

Dzisiejszym artykułem zaczynamy serię artykułów poświęconą Zakładom Mechanicznym Ursus w Warszawie. Rozpoczynamy od historii najnowszej, czyli lat dziewięćdziesiątych, gdyż uważamy, że czasy po 2000 roku są nadal aktualne i, póki co, nie zaważyły na markę i historię legendy polskiego rolnictwa – Ursusa. Zapraszamy zatem do lektury!


Dokładnie w roku 1990 w ZM Ursus podjęto produkcję, unowocześnionych, ciężkich ciągników rolniczych opartych o architekturę ciągnika Ursus C-385 wraz z silnikiem Zetora. Były to już ciągniki o mocy powyżej 130kW, a produkowano wówczas modele 934-1634. W roku 1993 wprowadzono do seryjnej produkcji ciągniki o mocy 72KM o numerach 5312 i 5314, których wyprodukowano 11 tysięcy sztuk. Ursus zaprezentował na targach Polagra w tym samym roku ciągniki 4512, z których jeden zasilany był LPG, a drugi CNG. Była to dość spora nowinka w kwestii zwiększenia ekonomii ciągników rolniczych. W kolejnym roku na targach ZM Ursus wystawił na wyżej wymienionych targach Ursusa 1414 S o mocy aż 135KM, który wyprodukowany był w kolaboracji z austriackim producentem Steyr, który jest jednym z potentatów na obecnym rynku zagranicznym. Model ten jednak nie wszedł do seryjnej produkcji.

Na kolejnych targach w Poznaniu, Polagrze w 1995 roku, złoty medal dostał Ursus 5314, natomiast rok później włączony do ZM Ursus został WSK-Poznań, który produkował pompy wtryskowe do ciągników na licencji Massey Ferguson. Rok 1997 to wprowadzenie do seryjnej produkcji ciągników 6012 i 6014 o mocy znamionowej 82KM. Wyprodukowano ich 18 tysięcy sztuk. Na dwa lata przed drugim tysiącleciem rozdzielono Ursusa na kilka spółek, które produkować miały podzespoły do ciągników Ursus. Koniec lat 90′ to kolejny złoty medal na jubileuszowych, XV targach Polagra w Poznaniu dla modelu 1734.

 

Related posts: