Agrociagnik – wszystko o ciagnikach i traktorach rolniczych

Ciągniki rolnicze przyszłości

Rolnictwo rozwija się niemal tak długo, jak cała ludzkość, w branży tej przewinęło się już więc bardzo dużo przeróżnych technologii. Niektóre zostały przyjęte, inne odrzucono lub w dalszym ciągu czekają na swój czas. Ciągle trwają też prace nad dalszymi unowocześnieniami nie tylko metod uprawy, pozwalających na osiąganie lepszych plonów w coraz bardziej zatrutym środowisku, jak też maszyn i urządzeń służącym rolnikom na całym świecie. Jednym z najpopularniejszych pojazdów wykorzystywanych w rolnictwie są ciągniki. Jaki los czeka je w przyszłości?

Nadchodząca automatyzacja

Jednym z prognozowanych i już częściowo wdrażanych trendów dotyczących ciągników jest coraz większa automatyzacja. Są pomysły na ciągniki autonomiczne, które będą mogły poradzić sobie same bez kierowcy, co może stanowić wybawienie w środku każdego sezonu zbiorów lub innych, wyjątkowo intensywnych prac, kiedy ciężko jest o siłę roboczą. Ciągniki takie nie będą wymagały fizycznej obecności kierowcy w kokpicie, wystarczy jeden operator, który zajmie się kontrolowaniem pracy pewnej ilości maszyn dzięki specjalnym interfejsom. Optymalne poruszanie się po polu ciężkiego pojazdu zapewni dostęp do m.in. radaru oraz GPS-a. Specyfika planowanego interfejsu umożliwi kontrolowanie poszczególnych pojazdów lub ich grup w ramach jednego pola.

Komfort pracy i mnóstwo informatyki

W nowych maszynach ma być o wiele bardziej wygodnie, niż jest obecnie. To ważne, zwłaszcza jeśli da się to osiągnąć bez zwiększania rozmiarów pojazdu i jego kosztów utrzymania. Dzięki zwiększeniu komfortu możliwa będzie dłuższa praca bez objawów zmęczenia. Chodzi głównie o ograniczenie hałasu we wnętrzu ciągnika, wyeliminowanie efektów ruchu po nierównym podłożu itd. Zwiększeniu ma również ulec moc pojazdu, co zagwarantuje łatwe dołączanie do niego cięższych pługów lub innych tego typu dodatków. Najprawdopodobniej zmieni się znacznie sposób obsługiwania ciągnika przez kierowcę. Nie będzie on musiał stale prowadzić pojazdu i skupiać się na obserwowaniu terenu, bo dużo zrobią za niego systemy informatyczne dostępne z poziomu kokpitu (wiele akcji będzie można odgórnie zaplanować i później tylko korygować je w związku z aktualnym postępem prac). Ciekawe tylko, czy ciągniki rolnicze będą miały możliwość zamawiania części z hurtowni rolniczych z kokpitu 🙂

Related posts: